loading...

Roza-afshar

ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس شایع در انسان هاست. بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در آمریکا در دوره ای از زندگی خود به این ویروس مبتلا میشوند.بیش از ۴۰ گونه از ویروس HPV وجود دا

رزا افشار بازدید : 95 یکشنبه 25 فروردین 1398 نظرات (0)

ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس شایع در انسان هاست. بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در آمریکا در دوره ای از زندگی خود به این ویروس مبتلا میشوند.بیش از ۴۰ گونه از ویروس HPV وجود دارد که میتواند به وسیله ارتباط جنسی منتقل شود. این گونه های ویروس HPV میتوانند نواحی تناسلی مردان مانند پوست ناحیه تناسلی، آلت تناسلی، و حتی مقعد را درگیر کنند. همچنین احتمال درگیری نواحی دهان و گلو و حلق نیز وجود دارد.

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان چیست؟

HPV به وسیله ناحیه تناسلی منتقل میشود (بیشترین انتقال از طریق مقاربت واژینال یا مقعدی انجام میشود). همچنین امکان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی نیز وجود دارد.از آن جا که افراد مبتلا به این ویروس معمولا هیچ گونه علائم و نشانه هایی از خود بروز نمی دهند، بیشتر مردان و زنان در معرض ابتلای به این ویروس هستند و یا به راحتی میتوانند آن را به شخصی دیگر انتقال دهند. حتی افرادی که سال ها از آخرین رابطه جنسی شان می گذرد نیز ممکن است به این ویروس مبتلا باشند. مردانی که در طول دوره زندگی خود تنها یک شریک جنسی داشته اند نیز ممکن است به این ویروس مبتلا باشند.

نشانه ها و علائم HPV چیست؟

بیشتر مردانی که مبتلا به HPV هستند هیچ گونه علائم یا نشانه ای از خود بروز نمی دهند اما بعضی از نشانه هایی که در افراد مبتلا به HPV ممکن است رخ دهد عبارتند از:

زگیل های تناسلی

معمولا بر روی آلت تناسلی، بیضه ها، کشاله ران، ران پا، و یا اطراف مقعد.

زگیل ها ممکن است به صورت تکی، دسته دسته، برجسته، صاف، یا گل کلم شکل باشند و معمولا بدون درد هستند.

ظهور این زگیل ها ممکن است هفته ها یا ماه ها بعد از ارتباط جنسی با فرد آلوده باشد.

سرطان مقعد

گاهی اوقات هیچ گونه علامت و نشانه ای وجود ندارد.

خون ریزی از مقعد، درد، خارش و گاهی وجود ترشحات در ناحیه مقعد.

گره های لنفی متورم در ناحیه مقعد یا کشاله ران.تغییر در عادات مزاجی یا شکل مدفوع.

سرطان آلت تناسلی

اولین علامت: تغییر در رنگ، ضخامت پوست یا ساختار کلی آلت تناسلی

علامت تاخیری: وجود توده یا درد در آلت تناسلی توده های بر روی آلت معمولا بدون درد هستند اما گاهی اوقات میتوانند دردناک باشند و در آن ها خون ریزی ببینیم.

سرطان ناحیه دهان و حلق

گلو درد و درد در گوش که التیام نمی یابد

سرفه های مداوم

بلع یا تنفس سخت و دردناک

کاهش وزن

خشن شدن یا مشاهده تغییرات در صدا که بیش از ۲ هفته طول بکشد

وجود توده در گردن

آیا آزمایشی برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ گونه آزمایش تشخیصی برای HPV در مردان وجود ندارد. تنها آزمایش تایید شده برای HPV که در دسترس است برای رد کردن احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم در زنان به کار می رود. اما این آزمایش برای عوارض ناشی از ابتلای به HPV در مردان کاربردی ندارد.

غربالگری سرطان مقعد برای مردان توصیه نمیشود. به این دلیل که هنوز اطلاعات کافی مبنی بر اینکه غربالگری سرطان مقعد میتواند از ابتلای بیشتر به آن جلوگیری کند در دسترس نیست. با این حال بعضی از متخصصین انجام این غربالگری را به طور سالانه برای مردان همجنس گرا دوجنس گرا و مردان مبتلا به HPV توصیه میکنند چرا که احتمال ابتلا به این نوع از سرطان در این افراد بیشتر است.هیچ گونه آزمایش تایید شده ای برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان وجود ندارد. با این حال بیشتر اوقات در صورت ابتلا این زگیل ها به راحتی مشاهده میشوند. اگر فکر میکنید که دارای زگیل تناسلی هستید باید به پزشک مراجعه کنید.

هیچ گونه آزمایشی برای تشخیص کلی ابتلا به HPV وجود ندارد با این حال HPV معمولا بدون اینکه هیچ گونه مشکل خاصی در فرد ایجاد کند به صورت خود به خود برطرف میشود بنابراین عفونت HPV که امسال تشخیص داده شده است ممکن است در سال های آتی در بدن فرد وجود نداشته باشد.آزمایش غربالگری برای تشخیص سرطان آلت تناسلی در دسترس نیست.شما میتوانید خودتان ناهنجاری های موجود بر روی آلت تناسلی، پوست بیضه، یا ناحیه اطراف مقعد را بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه زگیل، تاول، خراش، زخم، رگه های سفید، یا هر گونه ناهنجاری های دیگر بر روی آلت تناسلی سریعا به پزشک مراجعه کنید حتی اگر دردی در این ناحیه حس نمی کنید.

آیا درمانی برای ویروس HPV وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ گونه درمان قطعی برای HPV وجود ندارد اما روش هایی برای درمان مشکلات و عوارض ناشی از این ویروس که در مردان به وجود می آید وجود دارد.

زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی را میتوان به وسیله دارودرمانی، جراحی، و یا منجمد کردن (فریز) آن درمان کرد. بعضی از این روش های درمانی نیاز به حضور پزشک دارد. اما روش های معمول درمان زگیل تناسلی میتوانند در خانه توسط شخص بیمار انجام شود.

هیچ یک از روش های درمانی زگیل تناسلی در مردان از نظر اثر بخشی بر سایر روش ها ارجحیت ندارند. اما زگیل های تناسلی معمولا پس از انجام یک سری از اقدامات درمانی دوباره ظاهر میشوند بنابراین نیاز است که روش های درمانی متفاوتی به کار گرفته شود.درمان زگیل های تناسلی در مردان باعث کاهش احتمال انتقال این ویروس یه شریک جنسی فرد نمیشود. اگر زگیل ها درمان نشوند ممکن است پس از مدتی خود به خود محو شوند و یا به حالت قبلی باقی بمانند حتی ممکن است از تظر اندازه و تعداد نیز بیشتر شوند اما این زگیل ها هیچ گاه حالت سرطانی و بدخیم به خود نمی گیرند.

 سرطان های آلت تناسلی، مقعد و حلق و دهان

این دسته از سرطان ها میتوانند به وسیله جراحی، اشعه درمانی، و شیمی درمانی بهبود یابند. معمولا در درمان این دسته از سرطان ها حداقل دو مورد از روش های ذکر شده به طور همزمان استفاده میشود. پزشک باید با همکای بیمار بهترین درمان برای فرد را پیدا کند.

 

دکتر رضا ولی پور

متخصص ارولوژی در شهرک غرب

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 135
  • بازدید ماه : 643
  • بازدید سال : 5,492
  • بازدید کلی : 48,885