loading...

Roza-afshar

  کانادا سیاست های مهاجرتی نسبتا آزادی دارد که برای جذب گروهی از متخصصان تحصیل کرده و متفاوت طراحی شده اند. اما دستگیری های اخیر در ارتباط با یک مورد تروریسم سوالاتی را در ارتباط با تلفیق پذیری

رزا افشار بازدید : 95 سه شنبه 03 اردیبهشت 1398 نظرات (0)

 

کانادا سیاست های مهاجرتی نسبتا آزادی دارد که برای جذب گروهی از متخصصان تحصیل کرده و متفاوت طراحی شده اند. اما دستگیری های اخیر در ارتباط با یک مورد تروریسم سوالاتی را در ارتباط با تلفیق پذیری مسلمانان و قوانین سست در کشور برانگیخته است.

💥آشنایی با سیاست های مهاجرتی کانادا

کانادا در میان سخاوتمند ترین ملت های دنیا از نظر پذیرش مهاجران قرار داشته و یکی از بالاترین میزان سرانه پذیرش را دارد. این کشور در طول دهه گذشته به طور میانگین ارائه دهنده اقامت به ۲۰۰ هزار مهاجر و پناهجو در سال بوده که به دلیل آغوش باز خود شهرتی جهانی کسب کرده است. با این حال، با پیگیری آمریکا برای محافظت کردن از مرز های خود پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و همچنین دستگیری بیش از ده نفر که شامل مسلمانان خارجی نیز می شوند، در ارتباط با سیاست های مهاجرتی کانادا و توانایی آن ها برای تلفیق کردن مهاجرانی حاضر در خاک کانادا سوالاتی مطرح شده است.

💥عملکرد سیاست های مهاجرتی کانادا به چه صورت است؟

سیاست های مهاجرتی در کانادا طبق سه رده اصلی بنا شده اند:

امتیاز مهاجرت به کانادا

این رده نشانگر بزرگترین درصد مهاجران در هر سال می باشد. انتخاب بر اساس یک سیستم امتیاز دهی است که به متقاضیان دارای سطح بالا تر تحصیلات، سابقه کاری و مهارت های زبانی (انگلیسی، فرانسه و…) امتیاز بیشتری می دهد. با افت بخش صنعتی و پیش روی کشور به سمت داشتن یک اقتصاد دانش بنیان، این سیاست ها بر روی مهارت هایی انعطاف پذیر و قابل انتقال در حیطه های شغلی خاصی تمرکز می کنند.

اسپانسرشیپ

این دسته از مهاجران شامل همسران و کودکانی می شوند که به اعضای خانواده ساکن خود در کانادا می پیوندند. این دسته دومین گروه بزرگ مهاجران پذیرفته شده در هر سال می باشند. خانواده های هم جنس، حتی در صورتی که به دلیل محدودیت ها در کشور مبدا خود به صورت قانونی ازدواج نکرده باشند توسط کانادا در این دسته بندی به رسمیت شناخته می شوند. با این حال، این زوج باید مدرکی دال بر داشتن یک رابطه بلند مدت ارائه دهند.

مهاجرت از طریق پناهندگی

این دسته کوچکترین گروه مهاجران پذیرفته شده به کانادا در هر سال می باشد. این دسته هر دوی برنامه های پناه دهی بشر دوستانه و تقاضا های پناهندگی را در بر می گیرد. در بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲، ۴۹ درصد مهاجران کانادا از دسته اقتصادی، ۳۴ درصد از دسته به هم پیوستگی خانوادگی و ۱۴ درصد از دسته بشردوستانه بودند.

💥آیا دستگیری های تورنتو در ماه جون جرقه بررسی های جدیدی بر سیاست های مهاجرتی را خواهد زد؟

دستگیری یک فرد احتمالی مرتبط با القاعده در ماه جون امسال در تورنتو جرقه بحث های بیشتری را در ارتباط با تدابیر ضد تروریستی (مخصوصا نیرو های گسترده نظارت موجود در قانون) کانادا به جای سیاست های مهاجرتی آن به وجود آورد. طرفداران، این دستگیری ها را مدرکی دال بر موثر بودن نظارت به عنوان یک تدبیر ضد تروریسی می دانند در حالی که مخالفان نگران آن هستند که این سیاست قدرتی بیش از حد به نیرو های حکومتی داده و شهروندان بی گناه را آزار و اذیت کند.

💥تدابیر امنیتی کانادا پس از ۱۱ سپتامبر

کانادا پس از ۱۱ سپتامبر تدابیر امنیتی خود را شدید تر کرده که از جمله آن ها امضای بیانیه مرز های هوشمند با آمریکا بوده است. این بیانیه شامل به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تدابیر امنیتی و مواردی دیگر بین این دو کشور است. تعداد ماموران کانادایی در امتداد مرز های کانادا و آمریکا افزایش یافته است.

همچنین، سیستم های نظارتی جدید و اسکن ماشین های باری نصب شده اند. در ماه جون سال ۲۰۰۶، مراجع مهاجرتی کانادا به کار گیری آزمایشی یک سیستم غربالگری زیستی شامل اثر انگشت و چهره را در ورودی ها و ادارات مهاجرتی مشخصی اعلام کردند. علاوه بر آن، کانادا امروزه افسرانی مهاجرتی را به صورت برون مرزی استخدام کرده است تا مسافران بدون مدارک یا دارای مدارک جعلی را شناسایی و از مهاجرت آن ها به کانادا جهت کسب پناهندگی باز دارند. دفتر امور خارجه و تجارت بین المللی کانادا گزارش می کند که این برنامه از ورود بیش از ۶ هزار نفر در سال ۲۰۰۴ جلوگیری کرده است.

انتقاداتی که به این مورد وارد می شوند بیان دارند با اینکه دولت فعلی تعهدی را در ایجاد چندین بهبود نشان داده است اما دستگیری های اخیر مظنونان تروریستی در تورنتو مدرکی دال بر این است که تدابیر امنیتی بیشتری باید صورت گیرد. از جمله این بهبود ها می توان به کاهش تراکم موارد مهاجرتی و تسریع فرایند تقاضا اشاره کرد. کولوکات بیان دارد: به این موضوع کمتر توجه شده که ما در تلفیق شدن با جامعه به حدی به افراد کمک می کنیم که مشکلی با افراط گرایی پیدا نمی کنیم. هیچ کشوری ایده آل نیست اما شرایط ما به گونه ای است که با جامعه ای مسلمان در حال رشد مواجه هستیم و رهبران افراطی در مساجد آن افزایش یافته اند.

 

موسسه حقوقی اَپلو

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 644
  • بازدید سال : 5,493
  • بازدید کلی : 48,886