loading...

Roza-afshar

سبک زندگی نقش مهمی در درمان فشار خون بالا دارد. اگر فشار خون خود را به وسیله ی یک سبک زندگی سالم با موفقیت کنترل کنید، ممکن است نیاز شما به دارو کمتر یا با تاخیر باشد و یا اینکه اصلا به دارو نیاز پیدا

رزا افشار بازدید : 106 دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 نظرات (0)

سبک زندگی نقش مهمی در درمان فشار خون بالا دارد. اگر فشار خون خود را به وسیله ی یک سبک زندگی سالم با موفقیت کنترل کنید، ممکن است نیاز شما به دارو کمتر یا با تاخیر باشد و یا اینکه اصلا به دارو نیاز پیدا نکنید.

۱.وزن خود را کم کنید

اغلب با افزایش وزن، فشار خون نیز افزایش می یابد. همچنین داشتن اضافه وزن می تواند سبب مشکلات تنفسی در هنگام خواب شود (آپنه)، که همین موضوع نیز فشار خون را بالاتر می برد.

کاهش وزن یکی از کارآمد ترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل کردن فشار خون است. حتی کاهش مقدار کمی از وزن شما، در صورتی که دارای اضافه وزن یا چاق باشید میتواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. درکل، ممکن است به ازای هر کیلوگرم کاهش وزش، فشارخون شما ۱ میلیمتر جیوه کاهش یابد.

علاوه بر کاهش وزن، شما باید حواستان به درو کمرتان باشد. چاقی شکمی میتواند خطر ابتلای شما به فشار خون بالا را خیلی بیشتر کند.

در کل:

اگر دور کمر مردان بیشتر از ۱۰۲ سانتی متر باشد، خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون دارند.

اگر دور کمر خانم ها بیشتر از ۸۹ سانتی باشد، خطر ابتلا به فشار خون در آن ها بیشتر است.

البته این مقدار برای نژاد های مختلف متفاوت است. از پزشک خود درمورد مقدار دور کمر سالم برای خودتان بپرسید.

۲.منظم ورزش کنید

فعالیت جسمانی منظم –مانند ۱۵۰ دقیقه در هفته، یا حدود ۳۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته- می تواند در صورت اینکه فشار خون تان بالا باشد، حدود ۵ تا ۸ میلیمتر جیوه فشار خون شما را کاهش دهد. مهم است که پشت کار داشته باشید، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید، فشار خون شما میتواند دوباره افزایش یابد.اگر فشار خون شما بالا باشد، ورزش میتواند باعث جلوگیری از ابتلای شما به بیماری فشار خون شود. اگر مبتلا به بیماری فشار خون هستید، فعالیت جسمانی منظم میتواند فشار خون شما را کاهش دهد و به مقدار سالم برساند.

بعضی از ورزش های هوازی را می توانید برای کاهش فشار خون امتحان کنید، مثل قدم زدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا کردن یا رقصیدن. همچنین می توانید ورزش های با شدت بیشتر را امتحان کنید، مثل فعالیت انفجاری بعد از یک دوره استراحت از ورزش های سبک تر. همچنین تمرین های کششی میتوانند به کاهش فشار خون شما کمک کنند. هدف این است که تمرینات کششی حداقل دو روز در هفته انجام شود. با پزشک خود برای برنامه ریزی ورزشی صحبت کنید.

۳.غذای سالم بخورید

رژیم غذایی سرشار از دانه های کامل، میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب و غذای بدون چربی اشباع و کلسترول میتواند در صورتی که مبتلا به فشار خون باشید، فشار خون شما را تا ۱۱ میلیمتر جیوه کاهش دهد. این برنامه ی غذایی به عنوان رژیم توصیه شده برای توقف فشار خون بالا شناخته می شود.

آسان نیست که عادات غذایی خود را تغییر دهید، اما با این نکات، میتوانید با یک رژیم سالم برسید:

غذاهای مصرفی خود را یادداشت کنید: هر چیزی که می خورید را بنویسید، حتی برای مدت یک هفته، این کار میتواند واقعیات شگفت انگیزی از عادت های غذایی شما را روشن کند. چیزی که میخورید، مقدار آن، زمان و علت آن را ثبت کنید.

مصرف پتاسیم را افزایش دهید: پتاسیم میتواند اثر سدیم روی فشارخون شما را کاهش دهد. بهترین منبع پتاسیم غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات هستند که بیشتر از مکمل ها پتاسیم دارند.

یک خریدار باهوش باشید: در هنگام خرید برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و همینطور برنامه ی غذایی سالم را در ذهن خود به یاد داشته باشید.

۴.سدیم غذایتان را کاهش دهید

حتی مقداری کمی کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی میتواند سلامت قلب شما را بهبود ببخشد و در صورتی که به فشار خون مبتلا هستید فشار خون شما را ۵ تا ۶ میلیمتر جیوه کاهش دهد.

تاثیر مصرف سدیم روی فشار خون در افراد مختلف متفاوت می باشد. درکل،مصرف سدیم را به ۲۳۰۰ میلیگرم در روز یا کمتر محدود کنید. هرچند مصرف کمتر سدیم _۱۵۰۰ میلیگرم یا کمتر_ برای بزگسالان ایده آل می باشد.

برای کاهش سدیم رژیم غذاییتان، به نکات زیر توجه کنید:

برچسب مواد غذایی را بخوانید: در صورت امکان، به جای غذاهایی که سدیم معمولی دارند، نوشیدنی ها و غذاهای کم سدیم را بخرید.

غذاهای فرآوری شده ی کمتری بخورید: در خود مواد غذایی به طور طبیعی سدیم کمی وجود دارد. بیشتر سدیم در هنگام طبخ به آن اضافه می شود.

به غذا نمک اضافه نکنید: فقط یک قاشق چای خوری نمک ۲۳۰۰ میلیگرم سدیم دارد. برای عطر و طعم غذای خود از گیاهان طبیعی و ادویه ها استفاده کنید.

سخت نگیرید: اگر احساس میکنید نمیتوانید سدیم غذای خود را ناگهان کاهش دهید، این کار را به تدریج انجام دهید. به مرور زمان ذائقه ی شما عادت می کند.

۵ .مصرف الکل را محدود کنید.

 صورت مصرف بیش از حد این اثر محافظتی الکل از بین می رود.  نوشیدن مقدار بیشتری الکل میتواند فشارخون شما را به چند علت افزایش دهد. همچنین میتواند اثربخشی داروهای فشار خون شما را نیز کاهش دهد.

 

 

دکتر آرزو خسروی

 متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 125
  • بازدید ماه : 633
  • بازدید سال : 5,482
  • بازدید کلی : 48,875