loading...

Roza-afshar

عوامل مؤثر بر مدت زمان سیم کشی دندان زمان درمان به طور قابل ملاحظه‌ای بین مریضان متفاوت است. معمولا زمان مورد نیاز توسط پیچیدگی درمان مشخص می‌شود. اگر فقط چند دندان به صاف شدن نیاز دارند در

رزا افشار بازدید : 70 چهارشنبه 21 اسفند 1398 نظرات (0)

عوامل مؤثر بر مدت زمان سیم کشی دندان

زمان درمان به طور قابل ملاحظه‌ای بین مریضان متفاوت است. معمولا زمان مورد نیاز توسط پیچیدگی درمان مشخص می‌شود. اگر فقط چند دندان به صاف شدن نیاز دارند درمان ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. در موارد پیچیده با چند مشکل تا ۲ سال هم طول می‌کشد. در بیشتر موارد درمان حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد. متغیرهایی که زمان درمان را مشخص می‌کنند چه هستند؟ چند جنبه است که روی زمان درمان اثر می‌گذارد.

نوع درمان

درمان ارتودنسی طی ۲۰ سال گذشته شامل کشیدن دندان بود که زمان درمان را طولانی می‌کرد. امروزه سعی می‌شود که این اقدام تا جای ممکن انجام نشود.

شکستن براکت

بعضی بیماران با خوردن غذاهای نامناسب سبب شکستن یا کج شدن براکت های دندانی می‌شوند. غذاهای سفت بیشتر علت این اتفاق هستند. اگر هر قسمتی از سیم دندان آسیب ببیند دیگر کار نمی‌کند و این خود زمان مورد نیاز را طولانی می‌کند.

نوع ابزار ارتودنسی

در بعضی ارتودنسی ها، در طولانی مدت به نتیجه مطلوب می‌توان رسید. براکت های با جنس فولاد ضد زنگ و سرامیک سریع‌تر از براکت های زبانی که به داخل دندان می‌چسبند به نتیجه می‌رسند. براکت های زبانی اغلب به تنظیم بیشتر و جلسات ویزیت بیشتری نیاز دارد. ترازهای پلاستیکی شفاف هم زمان زیادی برای ترمیم می‌گیرند زیرا هر بار تغییرات کمی ایجاد می‌شود. براکت های با جنس فولاد ضد زنگ و سرامیک قابل تنظیمند.

شرایط دهان بیمار

ارتودنتیست تا چند جلسه اول نمی‌داند که دندان‌ها به براکتی چه پاسخی می‌دهند. بعضی بیماران سریع پاسخ می‌دهند و بعضی خیر.

تجربه ارتودنتیست

مهارت و تجربه ارتودنتیست روی زمان درمان مؤثر است. یک ارتودنتیست مجرب می‌داند کدام روش درمانی بهترین نتیجه را در کمترین زمان در پی دارد. دندانپزشکی که سه سال دوره ارتودنتیستی را نگذرانده باشد و بی تجربه باشد با احتمال کمتری به نتیجه مطلوب در زمان مناسب خواهد رسید.

مراحل درمان ارتودنسی

ارتودنتیست دندان‌هایتان را چک کرده، عکس گرفته و از روی دندان‌ها قالب می‌گیرد. در نهایت برنامه درمانی می‌چیند. اگر دندان‌ها روی هم هستند شاید لازم باشد یکی دوتا خارج شوند. در سایر موارد درمان ساده است و یک سیم قابل برداشت کافی است. اگر دندان‌ها به نیروی بیشتری برای جابجا شدن نیاز داشته باشد شاید به براکت دائم با سیم و براکت و باند که موقتا به دندان می‌چسبد نیاز شود. تمام این موارد فشار آرامی در جهت درست بر دندان وارد می‌کنند.

مدت زمان صاف شدن دندان ها در اردتودنسی

برای صاف کردن دندان به فشار آرام و یکنواخت نیاز است و همین سبب زمان‌بر بودن درمان ارتودنسی می‌شود. نیروی بیش از حد می‌توان سبب افتادن دندان و اثر روی لثه و استخوان شود. پس هر چه دندان‌های بیشتری به صاف شدن نیاز داشته باشند، درمان بیشتر طول می‌کشد.

بهترین سن ارتودنسی دندان

بیماران مبتلا به مشکلات ارتودنسی در هر سنی می‌توانند درمان کنند. زمان مناسب برای جایگذاری سیم دندان بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی است که سر و دهان هنوز در حال رشد بوده و دندان‌ها بهتر صاف می‌شوند. هرچند از آنجا که هر تنظیمی در ظاهر صورت در طی این سنین می‌توان آسیب رسان باشد. پس والدین قبل از درمان باید این مسئله را با فرزندشان مطرح کنند. ارتودنسی فقط برای بچه‌ها نیست و بزرگسالان هم برای بر طرف کردن مشکلات سحطی و بهبود لبخندشان می‌توانند درمان کنند.

ارتودنسی دندان نیش نهفته

شما چهار دندان نیش دارید. دندان های نیش بالایی معمولاً در سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی در دندان مشاهده می شوند. گاهی، یک یا هر دوی این دندان ها در محل اشتباه رشد می کنند و نهایتاً منجر به گیر کردن دندان و فشار آوردن به ریشه دندان های کناری شود و به دندان های مجاور آسیب برساند. اغلب دندان های نیش نهفته که به صورت نامناسبی رشد کرده اند می توانند به سقف دهان (پشت دندان های جلو) فشار وارد آورد.

دندان نیش، دندان مهمی است. اگر شرایط خوبی داشته باشد، می تواند توسط ارتودنسی (براکت ها) همردیف دندان های دیگر قرار بگیرد.  مدت زمان ارتودنسی دندان نیش نهفته حدوداً ۲ سال و نیم می باشد.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت

 

برگرفته از مقاله مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟ از وب سایت:

https://drmiladafshar.com/

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 179
  • باردید دیروز : 97
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 305
  • بازدید ماه : 276
  • بازدید سال : 5,125
  • بازدید کلی : 48,518